طراحی سایت واکنشگر

1,154

اگر کسب ‌و کار شما به هر میزانی به وب‌ سایت خود وابسته باشد و تا به حال به یک طراحی وب responsive یا واکنش گرا روی نیاورده ‌اید، شما در معرض از دست دادن بسیاری از مشتریان کسب ‌و کار خود قرار دارید.

دلیل اصلی این موضوع، تغییری است که امروزه در نحوه‌ی گشت ‌و گذار مردم در اینترنت اتفاق افتاده است. بر اساس تحقیقاتی که در انتهای سال ۲۰۱۶ انجام ‌گرفته، از بین جستجوهای وبی که انجام ‌گرفته، بیش از ۵۰ درصد از آن‌ ها از روی گوشی هوشمند یا تبلت بوده است. اگر مشتریانی که با گوشی هوشمند خود وارد سایت شما می‌شوند، با صفحات وبی که متناسب با دستگاه آن‌ ها تنظیم ‌نشده و بهینه ساری نباشد مواجه شوند، شما این ۵۰ درصد از کسب‌ و کار را از دست خواهید داد.

موضوع دیگری که بیشتر قابل ‌توجه است این است که با توجه به اینکه از سال ۲۰۱۵، گشت ‌و گذار وب با موبایل از استفاده از کامپیوترهای رومیزی پیشی گرفته است، این ضرورت ایجاد می شود که وب سایت شما باید برای استفاده توسط هر صفحه‌ نمایشی آماده باشد.

طراحی واکنش گرا

حتما تابه حال با این موضوع روبرو شده اید که وقتی با موبایل یا تبلت خود در حال وبگردی هستید با صفحاتی مواجه شوید که از لحاظ سایز و اندازه با موبایل یا تبلت شما همخوانی نداشته باشند و برای دیدن مطلب یا لینک مورد نظر مادام عملیات zoom in و zoom out کنید و خلاصه جهت خواندن مطالب سایت به زحمت بیافتید چنین سایتی از تکنولوژی واکنش گرا بهره نمی برد.

مزایای سایت ریسپانسیو

Responsive design به معنی طراحی یک سایت برای نمایش مناسب در تمام مرورگرها و دستگاه های احتمالی کاربران است. در این روش ظاهر سایت با توجه به ابعاد صفحه نمایش کاربر تغییر کرده و سایر بخش ها متناسب با آن تنظیم میشود. شاید ۱۰ سال پیش که اثری از گوشی های موبایل هوشمند، تبلت و گجت های متنوع نبود نیازی به responsive design احساس نمی شد ولی با ورود مدل ها و برندهای متنوع و استقبال کاربران از این دستگاه ها طراحی سایت نیز دچار تغییراتی اساسی و مهم شد.

به بیان ساده، طراحی واکنش گرا یعنی یک طراحی برای وب سایت که بدون هیچ ‌نقصی خود را برای انطباق با مرورگر یک میز کاری، گوشی هوشمند و تبلت، تنظیم می‌کند. اگر تا به ‌حال با موبایل به یک وب سایت مراجعه کرده باشید تا ببینید نسخه ی رومیزی آن چگونه است، متوجه شده‌اید که زوم کردن، حرکت در صفحه و نهایتاً رسیدن به آنچه قصدش رادارید امری مشکل می باشد.از حدود ماه می سال ۲۰۱۰ تاکنون، طراحی وب واکنشگرا هنوز هم یک استراتژی نسبتاً جدید برای اکثر صاحبان مشاغل است.

طراحی سایت ریسپانسیو

همان‌طور که در تصویر بالا می ‌بینید، محتوای صفحه ی وب تغییر اندازه داده و برای متناسب شدن با محدوده‌ی فضای در دسترس، تنظیم‌ شده است.

واکنش گرا بودن طراحی سایت

واکنش گرا بودن طراحی سایت یعنی قابلیت انعطاف پذیری طراحی سایت و همچنین در برنامه نویسی سایت که هنگام بارگذاری صفحات با طول و عرض مختلف سایت با سرعت مناسب و بدون حذف موارد و اطلاعات ضروری صورت بگیرد، البته این به این معنا نیست که سایت های غیر واکنش گرا در تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند بارگذاری نمی شوند و دیده نمی شوند. بلکه به شکل هوشمندانه کنترل نمی شوند، یک طراحی سایت واکنش گرا چند مرحله طراحی بیشتر از سایت های معمولی دارد و باید قالبهای مختلفی را طراحی و شکل داد تا مطالب با دسته بندی موضوعی به شکلی مناسب در آنها قرار گیرند.

وب سایت‌هایی که دارای قابلیت واکنش گرا بودن در طراحی سایت نمی باشند، معمولا در نمایش اطلاعات و مخصوصا تصاویر در ابعاد مختلف دچار اشکال می شوند و بخشی از تصاویر نمایش داده نمی شود و یا به نحو مطلوب مطالب در کنار آن قرار نمی گیرد. با وجود اینکه مرورگر ها (Browser) مختلف هم تا حدی می توانند این کاستی ها را جبران نمایند ، اما در نهایت عدم بهره بردن از طراحی سایت واکنش گرا یعنی اینکه حداقل کاربرانی هستند که وب سایت ما را خوب نمی بینند.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه در کشور ما درصد استفاده کنندگان از گوشی‌های هوشمند روز به روز بیشتر می‌شود استفاده از این نوع طراحی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.