سئو چیست؟ متخصص سئو کیست؟
سئو چیست؟
« سئو » تلفظ واژه « SEO » که مخفف عبارت انگلیسی « Search Engine Optimization » است و به معنی “بهینه سازی موتورهای جستجو” و مفهوم “عملیات و فرایندهای بهینه سازی صفحات وب به منظور ایندکس مناسب آنها و کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجوی وب” (همچون گوگل، بینگ، یاهو، آسک) می باشد.
به عبارت دیگر، سئو سایت (SEO Marketing)؛ هدفمندترین نوع بازاریابی دیجیتال است و به فرایندی متشکل از مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که به قرار گرفتن لینک یک وب سایت در ابتدای صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) و افزایش بازدیدکنندگان یک وب سایت از طریق جستجوهای طبیعی یا ارگانیک منتهی میشود.
فهرست نتایج جستجو با توجه به موتورهای جستجوی وب، الگوریتمهای مخصوص آنها، موقعیت مکانی، تاریخچه و الگوی جستجوی کاربران و تعامل آنها با محتوای سایتها رتبهبندی میشوند و یک متخصص سئو برای پیشبرد اهداف پروژه سئو سایت باید همه آنها را مد نظر داشته باشد.
هر موتور جستجو، با الگوریتمها و معیارهای خاص خود، صفحات وب را رتبهبندی نموده و معمولا آنها را افشا نمیکند، ولی متخصصان سئو در سراسر دنیا با توجه به کمترین اطلاعاتی که به ویژه از الگوریتمهای گوگل منتشر میشوند، تجربهها و همچنین نتایج مطالعات موردی خود، به حدود 200 فاکتور مهم برای رتبه بندی دست یافته اند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از؛ ایجاد محتوای با کیفیت بر اساس تحقیق کلمات کلیدی و متناسب با نیاز مخاطب، اصلاح ساختار سایت و لینک سازی داخلی، طراحی ریسپانسیو و موبایل فرندلی بودن صفحات وب، افزایش سرعت لود سایت و SSL، سئوی خارج از سایت، بک لینک، سئوی محلی و … که می توانید در این لینک « سئوی سایت » مهمترین آنها را در خلاصه ترین حالت ممکن، مطالعه بفرمایید.
هدف عملیاتی فعالیتهای مرتبط با سئو؛ کسب رتبههای بالاتر و در نهایت رتبه اول صفحه وب مورد نظر در نتایج موتورهای جستجو میباشد که برحسب کلیدواژهی متناسب با نوع فعالیت، شغل و بیزینس، نام شخص و یا خدمات مرتبط با آن بوده و باید با دقت و پس از بررسیهای لازم انتخاب شود، چرا که در صورت انتخاب یک کلید واژه نامناسب که توسط افراد کمی در اینترنت جستجو میشود، کلیه فعالیتهای شما یعنی طراحی و راهندازی یک سایت، درج مطالب و هزینه های جانبی آن به هدر رفته و بازدید کننده ای را برای سایت شما به ارمغان نخواهد آورد.
اصولا هدف نهایی فردی که از متخصص سئو برای بهینه سازی سایت و صفحات وبِ خود کمک میگیرد؛ رسیدن به نوعی سود و معمولا مادی است.
پس تا حدودی میشود اینگونه نتیجه گیری کرد که سئو یعنی تبلیغاتی هدفمند که منتهی به سود خواهد شد.
متخصص سئو کیست؟
متخصص سئو به کلیه فعالیتهایی که در زمینه بهینهسازی سایت و سئو باید انجام شود، احاطه کافی داشته و از الگوریتمهای موتورهای جستجوی برتر همچون گوگل، آگاهی کافی دارد تا بتواند با یک استراتژی موثر، صفحه وب منتخب برای عملیات سئو را بر طبق خواست خود در رتبههای بالاتر از رقبا قرار دهد.
دانش و مهارتهایی که یک سئو کار باید بداند؟
- دانش مبانی و مفاهیم سئو سایت
- شناخت الگوریتمهای موتور جستجوی هدف
- دانش و استفاده مناسب از ابزارهای تخصصی سئو سایت مانند: گوگل ترند، گوگل سرچ کنسول (گوگل وبمستر)، گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز و نرم افزارهای سئو
- توانایی یافتن، انتخاب و حتی سرقت بهترین کلیدواژههای رقبا!
- داشتن استراتژی در تولید محتوا، لینک بیلدینگ، سئو داخلی، سئوی خارجی و لوکال سئو
- آشنایی با سیستمهای مدیریت محتوا، مبانی هاستینگ و برخی از زبانهای برنامه نویسی
- آشنایی با برترین رسانهها و شبکههای اجتماعی موثر در فرایند خدمات سئو
- مهارت مدیریت زمان در اجرای پروژه سئو سایت
لازم به ذکر است؛ امروزه میتوان گفت سئو یک هنر است و متخصص سئو یک هنرمند! چرا که موتورهای جستجو به طور مداوم درحال تغییر الگوریتم های جستجوی خود برای بهتر کردن نتایج جستجو هستند و علاوه بر دانش کافی در این زمینه باید هنرمندی خویش را هم به چالش بکشد.
شاخصهای کلیدی عملکرد در سئو چیست؟ (SEO KPI)
به منظور تعیین اهداف دقیق در سئو و بهینه سازی سایت، سنجش عملکرد و اندازه گیری پیشرفت در دستیابی به این اهداف و حذف ریسکِ از بین رفتن هزینه، همیشه نیازمند معیارهایی هستیم تا در صورت لزوم، فرایند بازاریابی سئو را اصلاح و به طور مداوم بهبود بخشیم.
مهمترین فاکتورهای بررسی میزان موفقیت کارشناس سئو در انواع فنی، کمی و کیفی در زیر فهرست شده اند:
- سئوی تکنیکال: افزایش سرعت سایت، رفع مشکلات ساختاری، کدها و مشاهده صحیح در موبایل، رفع خطاها و استفاده از انواع داده های ساختار یافته (Technical SEO)
- ایمپرشن (Impression)
- متوسط موقعیت (Average Position)
- موقعیت کلمه کلیدی (Main Keyword Position)
- افزایش طبیعی کلیک کاربران و ورودی از گوگل و سایر موتورهای جستجو (Organic Traffic)
- اختصاص سهم بیشتر در جستجوی کلمات کلیدی نسبت به رقبا (CTRs)
- کاهش نرخ پرش یا خروج کاربران از سایت (Bounce Rates)
- افزایش زمان ماندن کاربر در سایت (Time on site)
- بازگشت کاربران به سایت (Return visitors)
- بهبود سرعت ایندکس صفحات (Index speed)
- ارتقای کیفیت بک لینک ها (Backlink Quality)
- افزایش اعتبار دامنه (Domain Authority)
- افزایش اعتبار صفحات به ویژه صفحات فرود (Page Rank)
- جستجوی برند (Brand Search)
- نرخ تبدیل (Organic Conversions)
- بازگشت سرمایه یا ROI (Return on Investment)
معیارهای اشتباه در سنجش موفقیت در سئوی سایت چیست؟
- بهبود رتبه الکسا (Alexa Rank): وقتی با نرم افزار، سیستمهای کلیکی، ربات، پاپ آپ و … می توان به راحتی رتبه الکسا را ارتقا داد؛ پس این یک شاخص غلط برای سنجش میزان عملکرد در سئو سایت خواهد بود.
- تعداد صفحات ایندکس شده (Total Index Pages)
- افزایش میزان تولید محتوا
* بهینه سازی نرخ تبدیل در جهت افزایش مشتریان (فروش بیشتر) و افزایش نرخ بازگشت سرمایه، هدف نهایی و بهترین شاخص کلیدی عملکرد در سئو و بهینه سازی سایت می باشد.
استراتژی سئو چیست؟
سئو ممکن است ارزان نباشد ولی در مقایسه با سایر روشهای بازاریابی از نرخ بازگشت بسیار بالایی برخوردار است. همانطور که در بالا اشاره شد؛ بالاترین هدفی که میتوان برای سئو در نظر گرفت؛ افزایش نرخ تبدیل و فروش است، پس استراتژی سئو، دستورالعملی است که برای انجام فرایند سئو و دستیابی به این هدف، تدوین میگردد. جایگاه سئو در فرآیند طراحی سایت، بازاریابی دیجیتال و فروش از طریق وب یا اپلیکیشن موبایل، تقدم بر همه آنهاست و باید برای آن یک استراتژی صحیح در نظر گرفت و در عین حال برای آن پایانی نمیتوان در نظر گرفت.
علی رغم اینکه به طور دقیق از نحوه عملکرد رتبه بندی سایتها توسط موتورهای جستجو، اطلاعات دقیقی وجود ندارد ولی بیش از 200 فاکتور شناخته شده و تاثیرگذار در این رتبه بندی شناسایی شده است و هر روز این متغیرهای تاثیرگذار در حال تغییر هستند.
یکی از بزرگترین اشتباهات رایج شرکتها و استارت آپها، تصور آنها از این موضوع است که اگر به جایگاه یکِ گوگل در کلمه کلیدی خاصی دست یابند، حتما میلیاردر خواهند شد و این در حالی است که اصلا به نوع خدمت یا کالایی که ارائه می کنند، نیازها و رضایت مشتری و پشتیبانی مناسب یا حتی کیفیت محتوای سایت خود اهمیت نداده و فعالیتی به منظور تبدیل کاربران سایت به مشتری احتمالی در نظر نگرفته اند.
باید در نظر داشته باشید که صرفا بالا بودن در یک یا چند کلمه کلیدی محدود، نتیجه ای به جز سهم اندک در بازار و افت ناگهانی با تغییر نگرش و شیوه جستجوی کاربران و کلمات کلیدی آنها در پی نخواهید داشت!
مراحل استراتژی سئو کدامند؟
تحقیق کلمات کلیدی
اساس استراتژی سئو، کشف، سرقت، انتخاب صحیح کلمات کلیدی و رصد تغییرات آنها در طول زمان است. تنها زمانی که انتخاب کلمات کلیدی براساس نیاز کاربران موتورهای جستجو باشد و پا را فراتر از سئوی یک محصول یا اطلاع رسانی صرف بگذاریم، می توان انتظار تضمین در بازاریابی سئو و آینده کسب و کار خود یا مشتری را داشته باشیم. با استفاده از ابزارهای گوگل (Ads، Keyword Planner، Suggestion، Trends) یا KWFinder، Keywordtool.io و… تحلیل رقبا و ایجاد لیستی از ارزشمندترین کلمات در جهت اهداف سئو برای افزایش کیفیت مشتریان، با چاشنی کلمات کلیدی طولانی، هدف گذاری لوکال سئو و عبارات محلی، سئوی یک سایت یا صفحه وب آغاز می شود.
سئو تکنیکال
سئوی فنی یا تکنیکال؛ پیاده سازی یا اصلاح ساختار سایت، صفحات، آدرسها، صفحهبندی مطالب و لینک سازی داخلی بر اساس تحقیق کلمات کلیدی است و همچنین بهینه سازی برای موبایل، افزایش سرعت سایت، مدیریت ریدایرکتها، سایت مپ و فایل Robots و استفاده مناسب از تگ Canonical و سئوی داخلی سایت با استفاده از دادههای ساختار یافته و نشانه گذاریهای استاندارد است که بنای محکمی را در سئوی یک سایت میسازد.
تولید محتوا
بدون داشتن یک استراتژی دقیق برای تولید انواع محتوای وب، نمی توان به جایی رسید. کانتنت مارکتینگ و تولید محتوا بر اساس اهداف سازمانی و شناخت مخاطب هدف در این مرحله از سئو، اهمیت بسیاری دارد. پیاده سازی ساختار محتوا و صفحات، انتخاب بهترین کلمات در عناوین، چگالی مناسب و استفاده از کلمات مترادف و مرحله بندی اهداف کوتاه مدت تا بلند مدت با سختی و رقابت بسیار بالا میتواند یک دید چالشی و آیندهنگری در تولید محتوا باشد. داشتن برنامه زمانی و تولید مستمر محتوا اهمیت بسیاری دارد. پیاده سازی امکانات کامنت مارکتینگ، پاسخگویی به سوالات کاربران و مدیریت نظرات نیز یکی از بهترین راهکارهای تولید محتواست. در بسیاری از موارد به جای افراط در تولید محتوا میتوان با استفاده از تکنیک ایجاد مطالبی کاملتر از رقبا، کاربردی و راهگشا برای کاربران نتایج بهتری را کسب خواهیم کرد.
لینک سازی و فعالیت در شبکه های اجتماعی
استراتژی سئو در ادامه تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل رقبا، سئو تکنیکال و تولید محتوا با یک برنامه لینک سازی و فعالیت در شبکههای اجتماعی کامل خواهد شد. ارزش ایجاد بک لینک به شیوهای که طبیعی جلوه نماید بر کسی پوشیده نیست و در اغلب موارد نمیتوان بدون آن به نتیجه دلخواه رسید یا زمان نسبتا زیادی از ما خواهد گرفت. یکی از بهترین گزینهها میتواند درج رپورتاژ آگهی در سایتهایی با ارتباط موضوعی و درج 2 تا 3 لینک فالو در سایتهایی با اسپم اسکور پایین و اعتبار دامنه بالا بر اساس بودجه و نیاز پروژه سئو باشد. ثبت سایت در دایرکتوریها، ایجاد لینکهای دائم و خرید بک لینکهای مطمئن و همچنین حذف لینک های مخرب در این مرحله انجام میپذیرد.
سنجش عملکرد و بهینه سازی استراتژی سئو
بررسی اثربخشی مداوم فعالیتهای انجام شده، تعریف اهداف و آنالیز نتایج در گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول، از مهمترین مولفههای تاثیرگذار در فرایند سئو میباشد. تقویت لندینگ پیجها بر اساس اولویت، شناسایی لینکهای شکسته، رفع اشتباهات در تولید محتوا، حذف محتوای تکراری بوجود آمده در اثر ایرادات سئوی تکنیکال، شناسایی کلمات ارزشمند جدید، اصلاح صفحاتی از یک سایت که در نتایج گوگل با هم رقابت میکنند، استفاده صحیح از Disavow Links و به طور کلی بهینه سازی مستمر، از رموز موفقیت در یک استراتژی سئو میباشد.