سئو on page چیست؟
جذب ترافیک واقعی از طریق گوگل و سایر موتورهای جستجو فیلد بسیار پررقابتی است. سئو به یک غول دنیای آنلاین بدل شده است و کسب و کارها بخش زیادی از بودجه ی مارکتینگ شان را به این حوزه اختصاص داده اند.
سئو جنبه های مختلفی دارد. سه جنبه آن کلی تر از بقیه هستد. سئو فنی، سئو داخلی و سئو خارجی
اما چرا سئو On Page مهم است؟ چون تا زمانی که شما یک محتوای باکیفیت با ساختار باکیفیت نداشته باشید و گوگل از کیفیت محتوای شما آگاه نباشد عملا رتبه ای نخواهید گرفت. بسیاری از کسب و کارها را می بینیم که بیشتر روی لینک سازی خارجی کار می کنند و خود سایت و محتوای داخلی آن غافلند. بله. لینک ها مهمند. اما شما به محتوا نیاز دارید تا دیده شوید و مشتریان شما به محتوای باکیفیت نیاز دارند تا از شما خرید کنند.
با 10 فاکتور مهم سئو On Page آشنا شوید.
1. E.A.T
عبارت E A T در سال های اخیر بیشتر شنیده میشود. این عبارت مخفف سه کلمه Expertise و Authoritativeness و Trustworthiness است. یک فریم ورک گوگل که متناسب با آن میزان تخصص، اعتبار و اقتدار شما در حوزهی کاری تان را میسنجد.
گوگل همیشه دوست دارد محتوای باکیفیت، دقیق و بدون مشکل به کاربران نشان دهد تا کاربران دنیای وب بتوانند راحت تر مشکلات شان را حل کنند و به جواب سوال های شان برسند. از این جهت گوگل فاکتوری به نام E A T را وارد کرده است. شما باید به نحوی این تخصص و اعتبار را به گوگل نشان دهید. بحث در این باره بسیار طولانی است اما فاکتورهایی نظیر میزان اعتبار نویسندههای مطالب، فعالیت نویسندهها در شبکههای اجتماعی، حرفهایی که مردم در شبکههای اجتماعی در مورد برند شما میگویند و مواردی از این دست مستقیما و یا غیرمستقیم روی سئو تاثیر دارند و ناشی از این فاکتور مهم هستند.
2. تگ عنوان
تقریبا همهی صفحات یک تگ عنوان دارند که بزرگ و با تگ H1 در قسمت بالای صفحه قرار دارد. این تگ عنوان بسیار مهم است و نشان میدهد صفحهی شما در مورد چه موضوعی است و قرار است چه اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار دهد.
این تگ عنوان بخش مهمی از محتواست و باید حتما آن را به صورت بهینه قرار دهید تا گوگل موضوع کلی صفحهی شما را درک کند. سعی کنید از عنوانهای غیرتکراری، جالب و قوی استفاده کنید تا بتوانید نظر گوگل و کاربران را راحتتر به مطلبتان جلب کنید.
3. توضیحات متا
توضیحات متا تاثیر مستقیمی روی سئو ندارد. یعنی اهمیتی ندارد که در متا از کلمات کلیدی استفاده می کنید یا نه. تنها تاثیری که متا دارد در نرخ کلیک روی نتایج گوگل است. اگر شما یک متای قدرتمند و متقاعدکننده بنویسید، حتی اگر رنک یک گوگل نباشید هم همچنان احتمال دارد کاربران روی لینک سایت شما کلیک کنند تا محتوای شما را بخوانند.
اگر نرخ کلیک بالایی داشته باشید و محتوای شما هم نرخ Return To Serp کمی داشته باشد، گوگل متوجه می شود که محتوای شما کیفیت لازم را داشته است و توانسته است مشکل کاربر را حل کند. چون کاربر روی محتوای شما کلیک کرده است و دوباره به نتایج جستجوی گوگل برنگشته است.
4. هدینگها
شما علاوه بر تگ عنوان چندین زیر عنوان یا هدینگ هم دارید. مدیر اجرایی گوگل در توییتر میگوید که ارزش هدینگها به اندازهی متن بدنه است. یعنی حتی اگر کلیدواژهها را در هدلاینها هم استفاده کنید، عملا تاثیر زیادی نخواهد داشت. برای همین بهتر است هدینگهایی بنویسید که بدون کلیدواژههای مزاحم مخاطب را کنجکاو کند تا مطلب را بخواند. این هنر شماست و کاربران و و گوگل هنر شما را درک خواهند کرد.
همهی ما از خواندن متنهای کسالت بار و بدردنخور بدمان میآید. حتی اگر یک متن به درستی جواب سوالمان را بدهد اما نگارش آن خسته کننده باشد همچنان به درد نمیخورد و گوگل هم چنین محتوایی را دوست ندارد. چون قدرت و لحن و جذابیت محتوا هم جزو نکات مهمی است که کمتر به آن توجه میشود؛ اما کاربران متن جالب را بیشتر دوست دارند. گوگل هم به متن های جالب رتبه بهتری میدهد.
5. محتوا مبتنی بر سئو
که به آن SEO Writing میگویند. یعنی وقتی برای وبسایتتان محتوایی مینویسید باید هم کاربران و هم گوگل را در نظر داشته باشید. سئو تنها پیدا کردن کلیدواژهها و جایگذاری آن داخل محتوا نیست. شما باید کاربر را هم در نظر داشته باشید. استفادهی بیش از حد کلمات کلیدی، حال کاربر را به هم میزند. در ضمن اگر از این کلمات کلیدی اصلا استفاده نکند، گوگل هم متوجه موضوع و مفهوم کلی محتوای شما نمیشود.
6. Keyword Cannibalization
قبلا گفته می شد که هرچه تعداد صفحاتی که با یک کلیدواژه ساخته شده اند زیاد باشد، شانس شما برای گفتن این کلید واژه بیشتر است. اما این کاملا اشتباه است. میتوان با قطعیت گفت که نه تنها تاثیر مثبت ندارد، بلکه روی سئو سایت شما تاثیر منفی دارد.
گوگل قابلیتی را به موتور جستجویش اضافه کرده است که به آن Diversity میگویند. یعنی اگر چند صفحه داشته باشید که یک کلیدواژهی خاص دارند تنها و تنها یکی از آن ها در نتایج گوگل دیده میشود. نکته بد ماجرا این است که صفحاتی که از یک کلیدواژه در آنها استفاده کرده اید با هم وارد رقابت میشوند. یعنی گوگل نمیتواند تشخیص دهد کدام صفحه باید رتبهی بهتری بگیرد و قدرت این کلیدواژه روی تمام صفحات شما پخش میشود و شما رتبهی بسیار بدی خواهید گرفت.
اگر همین الان هم چنین صفحات یا تگ هایی دارید که یک کلیدواژه اصلی دارند بهتر است به جز صفحه ی اصلی و مهم بقیه را No-Index کنید یا از تگ Canonical روی صفحه ی مهمتان استفاده کنید تا این محتوا به عنوان محتوای اصلی روی این کلیدواژه تشخیص داده شود.
7. بهینه سازی محتوا
بسیاری از تولیدکنندگان محتوا تنها روی تولید محتوای جدید تمرکز دارند. اما فراموش میکنند که محتوای قبلیشان را هم ویرایش کنند و موارد لازم را روی آن پیاده کنند. بهینه سازی محتوای قبلی از چند نظر حائز اهمیت است.
-نیازی ندارید محتوای جدید را از صفر بنویسید و در وقت و انرژی شما صرفه جویی میشود.
-برخی نکات منقضی شده و یا غیرلازم را از محتوا حذف میکنید.
-نکات جدیدی به محتوا اضافه میکنید.
-لینکهای جدیدی به محتوا اضافه میکنید.
بهینه سازی محتوای قدیمی استراتژی سئو شما را قدرتمند تر میکند و میتوانید استراتژیهای لینکسازی داخلیتان را هم روی آن پیاده کنید.
8. بهینهسازی عکس ها
اضافه کردن عکسهای خوب راهی است تا محتوای سایت تان را جذاب تر کنید. اما هر عکسی هم مناسب سئو نیست. عکسهای با حجم بالا باعث میشوند تا سرعت لود شدن سایتتان کاهش پیدا کند و از این نظر به مشکل خواهید خورد. چون سرعت سایت یکی از موارد تاثیرگذار در سئو سایت است.
باید به عکسهایتان متن جایگزین اضافه کنید تا در نتایج جستجوی عکس گوگل دیده شوید. عکسها باید حتما و حتما با محتوا همخوانی داشته باشند. اضافه کردن عکسهای غیرمرتبط باعث می شود تا کاربران شما سردرگم شوند.
9. Engagement یا مشارکت کاربران
اینکه سئو On Page را بهبود ببخشید تنها بخشی از کار است. بخش دوم کار این است که بتوانید کاربران را با محتوا درگیر کنید و آنها را به مشتری تبدیل کنید. یعنی در وهلهی اول باید یک محتوای متقاعدکننده بنویسید. لینکهای داخلی قوی و مرتبط با محتوا داخل آن قرار دهید. جواب کامنتهای کاربران را بدهید و در بحثها شرکت کنید.
10. معماری سایت
سایت باید ساختاری قدرتمند داشته باشد. این ساختار مستقیما با تجربهی کاربری در ارتباط است. متخصصین تجربهی کاربری میگویند که کاربران شما باید با کمترین میزان سردرگمی و کمترین تعداد کلیک به آن چیزی که دوست دارند دست پیدا کنند. اگر سایت شما ساختار قوی و قدرتمندی داشته باشد کاربران به راحتی داخل سایت میچرخند. محتوا را میخوانند و یا اگر محصول و خدماتی نیاز داشته باشند به راحتی پیدا میکنند.
از این نظر باید روی ساختار سایت هم از نظر لینکها و هم عناوین فهرست و هدر و فوتر کار کنید و آنها را بهبود ببخشید تا کاربران راحتتر از سایت استفاده کنند.
در نتیجه
سئو On Page را فراموش نکنید. گوگل به محتوای باکیفیت اهمیت بسیار زیادی میدهد. اگر محتوای شما کیفیت لازم را داشته باشد و راهحلهایی دقیق و درست به کاربران ارائه کند، حتی اگر از نظر سئو خارجی و لینکها چندان قوی نباشد، همچنان شانس بالایی برای گرفتن رتبه ی خوب دارید. این نکات و فاکتورهای مهم در سئو داخلی را جدی بگیرید و سعی کنید روی سایت تان پیاده کنید.